Nieuwsbrief 29 oktober

29-10-2018
Herfst, herfst!

De herfstvakantie zit erop. Wat hebben we geluk gehad met zulk prachtig weer! Zeker nu we sinds het begin van deze week echt richting de donkere maanden en minder mooi weer lijken te gaan. Dat gaf ons de gelegenheid om op te laden en ons voor te bereiden op het volgende blok. Als team zijn we ons volop aan het ontwikkelen. Waar zijn we op dit moment zoal mee bezig? De rekenwerkgroep start met de oriëntatie op een nieuwe rekenmethode, is de daltonwerkgroep actief bezig Dalton meer zichtbaar en voelbaar te maken binnen de school (in het voorjaar van 2019 wacht ons de visitatie!), scherpt de spellingwerkgroep de afspraken aan en zijn we ons aan het verdiepen in begrijpend luisteren en begrijpend lezen. Bij de kleuters wordt het werken vanuit de doelen verder verdiept. Ook zijn de Broertjes/zusjes aanmelden! Hierbij doen we een dringende oproep voor de aanmelding van broertjes en zusjes van huidige leerlingen. We hopen dat deze oproep iedereen bereikt en dat alle broertjes en zusjes die dit jaar (schooljaar 18/19) en volgend jaar (schooljaar 19/20) 4 worden zijn aangemeld. Als school zijn we voortdurend aan het anticiperen op de ontwikkelingen binnen en buiten de school.

Zoals u wellicht weet kampen de scholen in de Schuytgraaf met ruimtegebrek. Door bijtijds te weten welke kinderen er het komend jaar, maar ook het schooljaar daarna instromen kunnen we duidelijke prognoses maken om mee te nemen in overleg met de andere scholen en ons bestuur. Wij merken dat de aanmeldingen in rap tempo toenemen. U bent op tijd met de aanmelding van uw kind rond de twee-en-een-half jaar. Wilt u dat ook doorgeven aan buren en kennissen die voornemens zijn hun kind aan te melden voor Confetti?
Aanmelden kan door het downloaden van het inschrijfformulier via de website van de school (www.daltonschool-confetti.nl).
Het formulier is te vinden onder het kopje 'ouders', 'nieuwe ouders'.

Thema-avond social media

Voor de vakantie is de thema-avond al aangekondigd, hierbij een herhaling. Aanstaande maandag, 29 oktober, organiseren we een thema-avond voor ouders/ verzorgers. Tijdens de avond wordt u meegenomen in kansen en gevaren van het gebruik van internet en sociale media door kinderen. U krijgt handreikingen om uw kind te monitoren. De avond begint om 20.00 uur, deur open va 19.30 uur, einde avond 21.30 uur. We hopen op een mooie opkomst! Maak vooral gebruik van deze gratis hulp bij de media-opvoeding van uw kind! En… vergeet uw mobiele telefoon niet!!!

Inloop schriftjes! Nieuw dit jaar op Confetti!

Op woensdag 7 november mag u van 12.30 uur tot 13.00 uur, met uw kind mee de klas in om schriftjes, werkboeken en ander gemaakt werk te bekijken dat uw kind de afgelopen periode heeft gemaakt. Uw kind kan u laten zien en vertellen waar het mee bezig is. Zo krijgt u een beeld van wat er gedaan wordt in de groepen. De leerkrachten zijn in de groep aanwezig om eventuele toelichting te geven en vragen te beantwoorden. Deze inloop is voor ouders van kinderen in groep 3-8.

Als ouder inloggen op basispoort… Basispoort is een samenwerkingsverband tussen vier grote educatieve uitgeverijen en vier schoolleveranciers. Op school oefenen de kinderen via Basispoort de leervakken met behulp van de door deze partijen aangeboden software. De programma's die zij gebruiken sluiten aan bij de lesmethodes die wij gebruiken voor de hoofdvakken; taal, lezen, rekenen en spelling. U kunt als ouder vanaf nu ook thuis inloggen op Basispoort via een thuis-inlog. Hiervoor moet u bij de leerkracht van uw kind een e-mailadres doorgeven waarop u de activatielink wilt ontvangen. Het is mogelijk om maximaal twee e-mailadressen door te geven. Op dit e-mailadres ontvangt u een e-mail met een link die eenmalig te gebruiken is om een wachtwoord aan te maken. Daarna kunt u deze link niet meer gebruiken om in te loggen maar kunt u via de website: https://thuis.basispoort.nl Inloggen In het inlogscherm vult u eerst het e-mailadres in waarop u de activatielink hebt ontvangen. Vervolgens vult u het wachtwoord dat u zelf heeft aangemaakt in. Het kind kan dan direct op het programma klikken. Als er een broertje of zusje op hetzelfde e-mailadres is aangemeld, kiest het kind eerst voor zijn of haar naam. Als wachtwoord of plaatje gebruikt het kind thuis hetzelfde als waarmee deze op school inlogt bij Basispoort. Uw kind kan dan vanuit huis gebruik maken van de oefensoftware die op school wordt aangeboden. Wij nodigen u uit om uw e-mailadres door te geven aan de leerkracht van uw kind. De ouders van de kinderen uit groep 3 hebben hun e-mailadres al doorgegeven. Mocht u problemen hebben met inloggen dan kunt u bovenstaande link gebruiken om in te loggen.

Nieuwbouw vervolg

Afgelopen maandag is de bouwgroep weer bijeen gekomen om de bouwtekeningen langs te lopen. U moet zich voorstellen dat alle getekende ruimten worden langsgelopen. We moeten nu keuzes maken voor de plek van deuren, ramen, looproutes, vluchtroutes, toiletten etc. Consequenties van bepaalde plaatsen worden afgewogen waarbij telkens de eisen zoals opgenomen in het functioneel en technisch programma langs de lat worden gelegd. Soms moeten we concessies doen en soms houden we 'de poot stijf'. De school gebaseerd op een dorpsplein van weleer. De kerk als middelpunt… In de nieuwe school staan dat plein en die toren centraal. De toren als trotsmuur, het stralend middelpunt van onze school. Wat moet en mag er allemaal in, op en rondom die toren gebeuren… Een mooi creatief proces waarbij we meedenken met de architect maar als toekomstig gebruikers praktisch meedenken.
Afgelopen maandag bespraken we ook het buitenterrein. Hoe gaan we om met parkeren, rijrichting met behoud van het door ons zo gewenste groene speelterrein straks? De schoolpleinwerkgroep moet zich op korte termijn buigen over een invulling van spelmogelijkheden op het nieuwe plein. Welke zone op het schoolplein is voor welke vorm van spel bedoeld en wat betekent dat voor de inrichting? Een volgende stap is de vertaling van mogelijkheden in afstemming met Thomas (de architect red.). De verwachting is dat we in december van het voorlopig ontwerp een definitief ontwerp kunnen maken. Het team zal vlak daarvoor tijdens een presentatie door de architect een inkijk krijgen. Zij hebben de laatste stem alvorens de uiteindelijke tekening beoordeeld gaat worden door een speciale commissie. Zodra de voorlopige ontwerpfase erop zit zullen we u ook snel laten zien hoe de nieuwe school en het plein eruit komen te zien. Vermoedelijk wordt dat medio januari 2019. Daarna volgt de aanbesteding. We houden u op de hoogte!

Inzet ouderhulplijsten

Allereerst willen we u allemaal bedanken voor het inleveren van de ouderhulplijsten. Fijn dat we gebruik mogen maken van uw hulp en kwaliteiten! Uw hulp zorgt ervoor dat we veel extra dingen kunnen organiseren die ons onderwijs versterken en/ of ons als school net wat meer kleur geven! Charlotte Schoenmakers van de ouderraad is druk geweest met het invoeren van alle helpers per onderdeel. Nu zijn de ouderraad en het team aan zet. Het is de bedoeling dat we u actief gaan benaderen voor de onderdelen waar u zich voor heeft aangemeld. Dat betekent dat we u als eerste zullen vragen om hulp. Uiteraard kunt u dan aangeven of u nog steeds beschikbaar bent. Voor een aantal activiteiten van de lijst geldt dat deze al voorbij zijn of komen te vervallen terwijl er zich wel mensen hebben aangemeld om te helpen. Bijvoorbeeld de Kinderboekenweek en de Koningsspelen. Wij hopen op andere momenten alsnog gebruik te mogen maken van uw hulp. Mogelijk heeft u de lijst nog niet ingeleverd, we hopen deze alsnog te ontvangen. U mag de lijst inleveren bij de leerkracht van uw kind of juf Christel.

Testcase...dalton!

Om onderwijs passend te maken moet je soms dingen testen. Dingen uitproberen, aanpassen en evalueren met de gebruikers; de kinderen! Meesters en juffen op Confetti doen dat in een aantal groepen. Op dit ogenblik bijvoorbeeld door staand na te laten kijken of de groep te verdelen in zones; 1. instructie, 2. stil werken, 3. samenwerken. In een aantal groepen zijn zowel tafelgroepjes, rijtjes als alleen-werkplekken gemaakt in aansluiting op de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen. Kijkt u gerust eens binnen bij de verschillende groepen!